LA TORRE DELS COLLERETS
Descripció del jaciment i del seu entorn.
El jaciment andalusí dels Collerets es troba
al terme municipal de Castelldans a 1’5 km. a llevant d’aquesta localitat i a
uns 150 m. al nord del punt geodèsic (436. 7 m.) amb el mateix nom. És ubicat
al extrem nord-oriental del Timorell, un altiplà, que com molts d’altres de la
comarca són producte de l’erosió sobre l’antiga plataforma terciària
evolucionant cap l’actual conjunt de fondos i tossals tan característics de les
Garrigues. Els materials geològics que afloren en la part superior –sorres,
llims i argiles- serien d’origen sedimentari quaternari, del pleistocé. Aquest
altiplà d’uns 1000 m. de llargada i amb una amplada que oscil·la entre els 200 i els 600 m. és orientat E-W. El pla
superior està per damunt dels 400 m. del nivells del mar, amb una lleu
inclinació vers W-N-W. Les vessant són força pronunciades, modificades a baixa
i mitja alçada per terrasses de cultiu avui abandonades, amb un desnivell
superior als 100 m. a la cara nord –contrastant amb els relleus suaus i de
transició que hi troben a sota- , i a la cara sud, totalment garriguenca, amb
un desnivell inferior, d’uns 50 m., però igualment escarpat.
L’ enclavament arqueològic com a tal
consisteix en un petit túmul completament circular, de tan sols 35 m2 aproximadament, que s’aixeca poc més
d’un metre sobre el nivell del pla, i flanquejat per una petita espona de pedra
seca bastant deteriorada, que demostra un antic aprofitament agrari. Està
situat en un extrem del Timorell, just sobre el canvi de vessant est a sud i en
el punt més alt de tot pla superior, a una cota de 437,8 m. En aquest punt, a
uns 15 m. per sota del jaciment, ´s on trobem la vessant més pronunciada, degut
a l’aflorament d’un sediment horitzontal calcari de força potència, originant
un tall vertical de fins a 5 m. d’alçada i algunes balmes sota la roca. Aquest
indret és conegut amb el nom de Les Penes.
Els materials arqueològics que es troben en
superfície, en la totalitat ceràmica andalusina, no són molt abundants i
apareixen, en un reduït espai, concentrats en la banda est i sud del túmul, la
que dona a la vessant de Les Penes. En aquesta banda també apareixen blocs de
pedra de diverses dimensions, alguns d’ells amb indicis haver estat treballats
per formar part d’algun tipus de construcció. Al voltant d’aquest punt també
s’hi ha realitzat varis forats il·legals, d’un del quals em recuperat la major
part de la ceràmica d’aquest estudi.
A nivell estratègic, el control visual que es
té des dels Collarets és molt ampli. En primer terme, sota la banda est, és
contempla tota la vall de la Comanglora, que transcorre de sud a nord, des del
pla del Mas d’en Tost (505 m.) fins al mas de l’Entorn, on ja es difumina en
l’amplia vall de la Femosa. En tota la banda sud es divisen els punts més alts
de la comarca fins a la serra de la Llena i el Montsant. Mirant cap al nord la
vista es perd en tota l’extensió de la depressió central. I cap a ponent, per
damunt del pla del Timorell, s’intueixen alguns punts del Baix Segre.
Pel que fa a l’accés, és força difícil
arribar-hi des de tota la banda est i sud, com també des de la banda nord per
la seva proximitat a la vessant de l’altiplà. No així des de ponent que dona al
pla del Timorell.
Vistes i analitzades trotes les característiques
del jaciment, tan les morfològiques com les estratègiques, i els materials
recollits, creiem que, sense cap mena de dubte, es tracta d’una torre de
vigilància utilitzada en època andalusí. Sense una excavació extensiva no
descartem que hi pugui haver alguna edificació complementaria –com un tancat o
algun habitacle- , però en cap cas no creiem que es tracti d’una típica
alqueria o poblat.
Context arqueològic de l’entorn.
Pel que fa al context arqueològic de
l’entorn, tenim constància de presència humana des del neolític. En la
partida de les Penes, en una terrassa
situada en la base de la vessant est del Timorell i per sota del nivell dels
blocs de pedra, s’hi van recollir esclats de sílex, alguna dent de falç i
fragments de ceràmica molt rústica datats dins del neolític. També tenim
documentada l’existència d’un establiment del bronze mig, just per sobre del
nivell de l’aflorament rocós, en una petita terrassa a molts pocs metres per
sota del nostre jaciment islàmic. A més, per tota aquesta vessant rocosa també
s’hi ha recollit bastants fragment de ceràmica, alguns dels quals, podrien ser
ja d’època moderna o com a molt recular, baix medievals.
Tot això evidència que l’home des de sempre
ha buscat l’aixopluc en aquesta vessant del Timorell, aprofitant les diverses
possibilitats que li han ofert els grans blocs de pedra i les balmes amagades
sota la roca. L’aigua, sobre tot en època prehistòrica, podien tenir-la
relativament a l’abast durant molts mesos de l’any en el fons de la vall de la Comanglora, o pot ser fins i tot en alguna font propera
en l’actualitat totalment estroncada.
Dins del mateix context arqueològic de la
torre dels collarets, tenim a l’altra banda del Timorell, en la zona
occidental, un important establiment islàmic conegut pròpiament amb el mateix
nom. Aquest jaciment arqueològic ocupa tota la vessant d’una raconada que es
forma al final de la cara meridional del Timorell, i la part superior
d’aquesta, des d’on també es té una gran domini visual cap al nord, amb l’actual
poble de Castelldans en primer terme, a poc més de 500 m. de distància. Els
materials ceràmics que s’hi ha recollit en superfície, molt fragmentats, són en
la seva totalitat d’època o tradició andalusí. La dispersió dels materials
ocupa una superfície aproximada d’entre uns 700 a 900 metres quadrats. És molt
factible que aquest establiment correspongui a un clàssic model de poblat rural
musulmà tipus alqueria, tot hi que sorprèn bastant la proximitat amb l’antiga
fortalesa de Castelldans (Qal’a al-Hamir). En tot cas, la relació entre aquests
dos jaciments i els Collerets és indestriable.
El material arqueològic recuperat en aquest
enclavament, com més endavant veurem, ens dona una cronologia aproximada que va
de principis del s. XI, tot i que no es descarta registres més antics, fins a
la 1ª meitat del s.XII. Per tan estem parlant d’una torre de guaita utilitzada
durant l’època de les taifes i fins als primers anys de domini almoràvit.
Després s’abandona o destrueix. Aquest cas constitueix segurament un dels
exemples típics de l’habitat fortificat de l’antic districte de Làrida.
Material ceràmic.
El lot ceràmic que hem estudiat és
conseqüència de la prospecció del jaciment i també del salvament en una rasa
il·legal –situada just sota la torre, en la vessant est del túmul- d’uns
materials que tant per quantitat –conformen més del 70 % de la totalitat- com
per la qualitat –corresponen totes les peces que mínimament poden ser valorades
per la forma o estil decoratiu- són la base d’aquest treball. Els materials
trobats en superfície i que presenten bastant concordança amb els del forat,
tot i haver-se recollit de forma sistemàtica i sense cap aleatorietat, tan sols
ens valdran per a perfilar els percentatges finals.
Tenim raons òbvies per creure que la totalitat
dels fragments de ceràmica extrets del forat correspondrien a un mateix estrat,
probablement a un estrat de destrucció. En primer lloc per que al extreure la
terra remoguda del damunt de la rasa il·legal, tota la ceràmica que vam trobar
“in situ” estava fumada p molt ennegrida per l’acció del fum i del foc. En
segon lloc, vam comprovar que l’excavació s’havia fet de forma sistemàtica
deixant el fons a un mateix pla horitzontal i al tenir net i descobert aquest
fons aparegueren adherits i aflorant a la superfície i per sota, fins a uns 5
cm. de profunditat, la resta de materials, també amb restes de carbó. A més,
observant la vertical del tall efectuat per la rasa, en la seva totalitat
s’aprecia, just 10 cm. per damunt del tall inferior, l’estrat incendiat
–espectacular- d’uns 5 a 10 cm. d’espessor, ple de restes de fusta
carbonitzada. Per tant, d’aquest estrat és d’on creiem que prové tot el
material i per sobre, observant el tall, no s’ha trobat cap fragment.
Per últim s’ha de tenir en compte l’homogeneïtat
del conjunt ceràmic tan en les pastes, en els recursos com en les formes i que
ens marquen un context comú clarament definit, plenament andalusí però amb una
cronologia concreta més difícil de
definir degut a la falta de formes senceres i l’escassetat de la ceràmica de
“luxe”.
En total s’han recollit 156 fragments
corresponents a 115 unitat o peces. Les produccions identificades en aquest
jaciment i amb les quals les hem classificat són: la ceràmica grisa reduïda
(13’28 %), la comuna oxidada (32’74 %), la pintada amb manganès (15’05 %), la
vidrada monocroma (30’97 %) i també dos fragments amb decoració encisa. Les
produccions de “luxe” andalusines estarien tan sols representades per 6 unitats
de corda seca (5’3 %), dos fragments en verd i manganès i un de molt petit de
manganès sota melat.
Cal dir que algunes unitats les hem inclòs en
varies `reduccions a la vegada com és el cas de la peca A-1 (fig. 6) amb vidrat
interior i manganès extern, o bé la P-2 (fig. 3) que combina el manganès amb
incisions, com recursos decoratius.
Pel que fa a la tipologia de les formes, com
ja hem dit tenim poques unitats en que es puguin definir, però s’evidencia un
predomini total de la ceràmica de taula sobre la de cuina.
Ceràmica vidrada monocroma.
Aquest tipus de producció la trobem
documentada a la marca superior islàmica a partir de principis del s. X, en que
ja s’utilitza com impermeabilitzant, o sigui, com a recurs funcional.
L’aplicació de les cobertes vidrades es feia
en segona cocció, generalment oxidant i, submergint prèviament la peça en una
suspensió aquosa que contenia una base de sulfur de plom (galena) a la que s’hi
afegia, si era convenient, matèries colorants com l’òxid de ferro per a
tonalitats de melat a marró o òxid de coure per als verds.
En els Collerets tenim 35 unitats d’aquesta
producció, amb un grau de fragmentació molt gran que no ens a permès de
conèixer gaires formes ni perfils (a excepció de V-1 fig. 5 iA-1 fig. 6) però si poder obtenir algunes dades.
Quantitativament parlant, el vidrat de
tonalitat melada és el més representat –amb 21 unitats i el troben més associat
a la ceràmica de taula i, o magatzem. En tots aquests fragments tenim uns trets
molt definits i comuns: el vidrat, generalment per la cara interna, se’ns
presenta dens i uniforme i les pastes sempre de color marró clar, amb restes de
desengreixant i bona cocció oxidant, però amb algunes petites vacuoles. Les
parets primes, de 5 a 7 mm. d’espessor.
Dins d’aquest grup destacaríem les peces V_1
(fig. 5) i A-1 (fig. 6) recuperades en la rasa. La primera ens permet definir
el perfil de la vora - panxa d’una safa d’un 30cm. de diàmetre, amb vora
exvasada de llavi aprimat. Encara que en el dibuix no ho representem, creiem
que aquesta safa presenta el perfil trencat, amb línia de carena per sota la
meitat de la peça, com ens ho demostra el fragment V-2. Aquesta forma
l’associaríem, tot i tenir un diàmetre superior, a una de les descrites en la
taula de figures núm. 3 de l’antic Portal de Magdalena on se li atribueix una
cronologia que va del 2º terç dels s. XI fins a la 1ª meitat del s. XII.
La peça A-1 (fig. 6) amb vidrat melat intern,
correspon a una tenalla de coll ample i poc desenvolupat, llavi d’aresta
triangular i decorada externament, sobre l’espatlla, amb línies horitzontals i
paral·leles combinades amb ondulades. Aquesta forma la trobem documentada, amb
idèntic perfil i decoració, a la excavació realitzada l’any 1985 al tossal de
Solibernat, però amb l’única diferència que la nostra és sensiblement més gran
i amb vidrat intern. La cronologia que se li assigna és, en principi, 1ª meitat
del s. XII, però nosaltres creiem que en el Timorell pot ser fins i tot
anterior com ja exposarem més endavant.
També esmentar la troballa en prospecció
superficial de dos basses amb repeu anular (fig. 9 i 10) amb un vidrat melat
molt menys dens que en els anteriors, i parets molt més gruixudes.
En menor quantitat també hem recollit, en la
rasa, alguns fragments de ceràmica de cuina amb coberta vítria interior de
color marronós i l’exterior amb una capa d’engalba de color gris o fumada per
l’acció del foc. Correspondrien a olles o a alguna cassola de parets molt
primes, totes de 4 a 5 mm. d’espessor com a màxim, amb pastes de cuita oxidant
i amb molt desengreixant (bastant quars). Pel que fa als perfils sols apreciem
l’arrencament d’una ansa de cinta i una carena típica de fons d’olla. Aquest
tipus de ceràmica apareix sempre en la cuina andalusí –tot i que en una
proporció discreta- i perdura fins al primer moment cristià. (2ª meitat s.XII)
Ceràmica grisa reduïda.
La ceràmica grisa o de cocció reductora
estava destinada generalment per al us en la cuina i representada bàsicament
per olles, cassoles i tapadores. En aquest jaciment el percentatge d’aquesta
producció és baix respecte la totalitat del lot, a més els fragments són massa
petits i no permeten fer un anàlisis de formes. Tanmateix podem determinar
algunes característiques comunes de les pastes: bona cocció, molt desengreixant
–amb quars i mica- i parets molt primes, en alguns casos de 2’5 mm. a 3’5 mm.
–les denominades parets fines -. La majoria presenten la part exterior
ennegrida o bé per l’acció del foc o per una engalba fosca – grisenca.
D’entre el 15 fragments recollits –també
tots en la rasa - 4 corresponen a vores
d’olla de parets fines (3 mm.) amb aresta triangular molt marcada i coll
divergent, com la fig. 11, igual com les olles de cocció reductora exhumades en
el tossal de Solibernat.
Ceràmica comuna oxidada.
Hem inclòs dins aquest grup totes les unitats
que no presenten cap decoració ni restes de vidrat. És una producció destinada
a la ceràmica de cuina i de magatzem, però crec que tampoc no es pot descartar
la seva utilització en la taula de les classes més humils.
Representa el conjunt més nombrós del
jaciment, no així el més important ja que ben poques peces tenen una morfologia
definida. En general les pastes també presenten unes característiques molt
homogènies: tonalitat marró clara, bona cocció però amb alguns vacuoles, restes
de desengreixant dispers i gruixos que oscil·len entre els 5 i 10 mm.
D’entre les 38 unitats recollides tan sols
hem documentat 6 fons plans que podrien correspondre a gerres o d’altres
figures amb cos globular, i un fragment de llavi de secció triangular, - molt
semblant al de la fig. 11- pertanyent a una olla de cocció oxidant com les
descrites en les diferents fases andalusines de l’antic portal de Magdalena o
també en l’excavació de l’església de Sant Martí de Lleida, però sense vidrat
intern.
Ceràmica pintada amb manganès.
El manganès és un mineral que s’ha utilitzat
com a pigment negre en la decoració de la ceràmica andalusina i fins a
l’actualitat.
La decoració que trobem sempre és idèntica:
combinacions distintes de línies horitzontals paral·leles amb línies ondulades.
L’aplicació es feia amb pinzell sobre la peça ja modelada i utilitzant el
rodet.
Les formes aquí documentades, totes
recuperades en la rasa, són globulars tancades –gerres, gerreta o ampolla i
tenalla -, a excepció de la unitat P-18 (fig. 12) que podria correspondre a un
morter, amb llavi gruixut de perfil extern triangular, sobre el qual hi trobem
la típica decoració amb manganès. Aquesta figura –el supòsit morter- no està
documentada en cap dels jaciments andalusins de la zona de Larida, per
tant podem considerar-la una peça única i singular fins al moment.
En les gerres i d’altres formes globulars
(fig. 2, 3, 4, 5, 6, 7, i 8) la decoració sempre apareix en el terç superior de
la peça, sobre l’espatlla. Totes aquestes peces presenten pastes de cocció
oxidant amb molt poc desengreixant i tonalitats que van del marró clar a
gairebé palla. El gruix de les parets en aquest cas és més variable, per mai –a
excepció de la fig. 12- no sobrepassen el centímetre.
Cal fer esment en aquest apartat que el
fragment de gerra P-2 (fig. 3) també presenta decoració encisa consistent en
dues traces de “piquets” emmarcant una banda de dues línies horitzontals i una
ondulada en el centre.
Aquest tipus de gerres les trobem molt ben
documentades en la marca superior islàmica durant el s. XI i fins la 1ª meitat
del s. XII, en que ja apareix una ràpida tendència a allargar i engrandir les
peces i engrossir les parets.
Altres produccions.
Dins d’aquest grup hem inclòs varis tipus
ceràmics que serien els de més qualitat i complexitat de la vaixella
andalusina.
De forma testimonial tenim un fragment molt
petit de manganès sota melat, probablement corresponent a una safa, trobat
superficialment. Les ceràmiques acabades amb aquesta tècnica, d’un significatiu
calor decoratiu, apareixen sempre associades a la vaixella andalusina d’us comú
i sembla que la seva producció, a la marca superior islàmica, s’estronca amb la
conquesta cristiana.
Ja dins de les ceràmiques denominades de
luxe també de forma testimonial hem recuperat superficialment dos petits
fragments en verd i manganès. Aquest tipis de manufactura es produïa fent una
primera cuita de la peça abans de decorar-la. Després s’aplicava una engalba
blanca sobre la qual s’aplicaven els òxids de coure (verd) i manganès (negre –
morat), i es tornava a coure. A Al-Andalús les ceràmiques decorades en verd i
manganès apareixen durant el s. X, als tallers palatins de Madinat Ilbira i
Madinat al-Zahra i s’estén durant el califat per tota la península, arrelant
amb força al Tagr al-A’là o marca superior islàmica. Amb l’arribada del
almoràvits, justa principis del s.XII aquesta producció entre en decadència
total, i curiosament a mitjans del s. XIII reapareix en territoris cristians,
però amb formes i decoracions diferents, i perdura fins ben entrat el s- XV en
que desapareix definitivament a excepció d’alguna revifalla esporàdica en
àmbits molt reduïts.
Dels dos fragments decorats en verd i
manganès, un pertany a un llavi d’una safa amb revora de perfil
arrodonit (fig. 13). Tot i ser un fragment massa petit per poder precisar la
decoració, sembla definir-se una banda d’acant o element vegetal paral·lel a la vora.
En la part exterior presenta vidrat melat
clar. Aquest fragment correspondria amb total claredat a una safa com
les àmpliament documentades en l’excavació de l’antic Portal de Magdalena de
Lleida. La cronologia que se’ls hi aplica en aquest estudi aniria de finals del
s. X a primer terç del s. XI.
Per últim, amb una representació més alta,
tenim la ceràmica decorada amb corda seca. Aquesta tècnica consistia en una
decoració en verd i manganès aplicada directament sobre la peça, sense cap engalba de fons. El resultat és una superfície en la que la decoració queda dibuixada
en zones de relleu en verd separades per cintes de color negre.
La corda seca pot ser total o parcial,
definint-se com a tal si la decoració ocupa la totalitat o només una part de la
superfície de la peça respectivament. Aquesta tècnica té el seu màxim floriment
al segle de les taifes (s. XI), però perdura durant tot el s. XII,
malgrat la pèrdua de qualitat.
Tots els fragments recuperats en corda seca
presenten pastes de bona cocció, amb poc desengreixant i color marró clar. El
gruix de les parets oscil·la sempre entre els 3 i 5 mm.
D’aquest estil ceràmic destaquem la peça
(fig. 8) recuperada en la rasa, corresponent a una ampolla o gerreta
globular, amb inici d’una ansa de secció ovalada a la zona de canvi de panxa –
espatlla. La decoració en corda seca parcial és a partir del terç inferior de
la peça i representa una banda de palmetes el·líptiques en vidrat verd, amb
motius reticulars en manganès a l’interior. Sota l’arrencament de l’ansa
s’aprecia el que podria ser una banda perpendicular amb motius vegetals.
L’acabat és de molt bona qualitat.
Resulta bastant difícil precisar una
cronologia definida d’aquesta peça, degut principalment a la falta d’estudis
previs concretats en aquesta tècnica decorativa. Malgrat això trobem algun
paral·lelisme amb un fragment recuperat en l’excavació de l’església de Sant
Martí , a Lleida, amb una cronologia de finals del s. XI a primers del s. XII.
En tot cas també cal valorar la complexitat i bona qualitat de la decoració com
un clar indicador d’una cronologia anterior, plenament al s. XI.